Stel je voor dat je nooit meer in de wacht hangt als je een afspraak maakt met de huisarts. Dat je de huisarts meteen aan de lijn krijgt, in plaats van eerst een assistent spreekt. En dat die arts jou belt, in plaats van andersom. Dat je meteen advies krijgt, telefonisch of via een videogesprek. En wil je een fysieke afspraak? Dan springt hij op de bakfiets en staat hij even later bij jou op de stoep – als je op 7 minuten afstand van Den Haag Centraal woont, tenminste. Dat is de belofte van Biking Doctors, een initiatief van beginnend huisarts Joep ter Haar. Hij geeft daarmee een radicaal andere invulling aan het idee van een ‘bezoek aan de huisarts’. Zelf noemt hij het ‘huisartsenzorg die past bij deze tijd’. Voor zijn patiënten is het startpunt een digitaal portaal, waar zij niet alleen de afspraak maken, maar ook de medicatie verlengen en inzicht krijgen in hun eigen dossier. Wij spraken Ter Haar over zijn unieke idee.
Een huisarts op een bakfiets. Hoe kwam je daar op?
‘Ik zag een praktijk die werd aangeboden ter overname, toen dacht ik: ga ik dit doen, een goedlopende praktijk overnemen, die werkt op de klassieke manier? Of wil ik het helemaal anders doen? Ik dacht terug aan mijn opleiding, waarin ik meeliep met een huisarts die werkte met het Flexdoktors principe. Zonder assistenten, meer direct contact met de patiënt. Daar ging ik ook voor.
Vervolgens ben ik kritisch gaan kijken: wat is er nu écht nodig voor een praktijk? Je loopt toch een behoorlijk financieel risico. Nul patiënten betekent nul inkomen, terwijl je wel de kosten hebt van bijvoorbeeld een patiënteninformatiesysteem. Die heb ik nu in abonnementsvorm, waarbij ik betaal per patiënt. ik wilde de kosten vanaf het begin zo beperkt mogelijk houden. Zo ontstond ook het idee om zoveel mogelijk digitaal te doen. Met telefonisch contact en videobellen kun je 70 procent van het contact afhandelen. En als het echt nodig is kom ik bij je thuis.’
Hoe kom je eigenlijk aan die 70 procent?
“Ik liep in mijn opleiding mee met twee praktijken en bij eentje konden ze zelfs 90 procent digitaal afhandelen. Dan wil ik voorzichtig zijn en is mijn inschatting 70 procent. Dat is niet zomaar: ik ben een jonge huisarts, ik kan wat minder leunen op ervaring en routine.”
Ben je zonder assistent niet veel tijd kwijt aan administratieve taken? Jouw tijd is misschien kostbaarder dan die van een assistent.
“Klopt. Maar door het zelf te doen, ben ik nauw betrokken bij de patiënt. Ik leer de patiënt beter kennen en dat levert informatie op waar ik als arts veel aan heb. Ik zie dat juist als heel efficiënt. Er wordt geen werk verplaatst, ik krijg de informatie die ik nodig heb niet uit de tweede hand. Bovendien kan ik mijn eigen dag indelen, ik ben helemaal zelf verantwoordelijk voor mijn planning en agenda. Assistenten zijn heel fijn en gezellig om mee samen te werken, maar dit werkt voor mij.’
Wat is het voordeel van het feit dat je bij de patiënt thuiskomt?
“Wat mij betreft is dat een van de leukere aspecten van mijn werk. Het is een soort Man bijt Hond. Het helpt ook weer om die band te krijgen, om betrokken te zijn. Het levert zoveel informatie op. Hoe zit iemand erbij? Stel dat ik vermoed dat iemand problemen heeft met de cognitie. Kom ik bij diegene thuis en het is er spik en span, dan kan ik die hypothese overboord gooien.”
“Ik probeer zorg te leveren die past bij jou als patiënt. Heb je liever dat ik bij jou op het werk kom, of je wil juist liever zelf naar de praktijk? Mij maakt het niet, kies maar wat je wil. Ik kom er wel. In een heel vervuild huis ga ik geen chirurgie doen. Dan vraag ik toch om even naar de praktijk te komen. Verder voorzie ik geen problemen. Alles dat ik nodig heb past in de bakfiets.”
Wat zijn de reacties tot nu toe op je aanpak?
“Ik heb nu een kleine 30 patiënten. De afgelopen dagen krijg ik opeens veel nieuwe aanmeldingen. Daaraan zie ik dat mensen enthousiast zijn over het idee. Dat zetten ze er dan bij in het opmerkingenveld.”
Zou je dit concept op termijn willen uitbreiden?
“Lastig te zeggen. Aanvankelijk is mijn doel juist om persoonlijke zorg te leveren. Mijn praktijk zal een stuk kleiner zijn dan een doorsneepraktijk. Maar als het goed loopt, ga ik op termijn op zoek naar een enthousiaste partner. Dat vind ik trouwens wel een nadeel van deze manier van werken: het is tamelijk eenzaam. Ik zit alleen op mijn hotelkamer.”
Waarom eigenlijk die hotelkamer?
“Ik zocht een flexwerkplek, lekker centraal in Den Haag. Dan betaal je voor 17 vierkante meter 1.300 - 1.400 euro. Echt te duur voor een startende huisarts. Zoals gezegd, ik wil de kosten laag houden. Toen dacht ik: hé, hotels, die hebben geen gasten nu. Ik benaderde Hotel Babylon met het idee. Kunnen we niet een mooie deal maken, dat ik wat meer ga betalen als dit ook echt blijkt te werken? Zo gezegd, zo gedaan. Echt heel tof dat ze daar voor open staan. Bed eruit, bureau en onderzoeksbank erin, dat is het.”
Eline de Kogel, manager eerstelijnszorg NZa: “Biking Doctors is een mooi voorbeeld van vernieuwing in de huisartsenzorg. Startende huisartsen willen niet allemaal meer op traditionele wijze een praktijk voeren. In het afgelopen jaar hebben we gezien dat steeds meer huisartsenpraktijken gebruik maken van digitale zorg en Biking Doctors gaat nog een stapje verder. De werkwijze van Joep ter Haar zonder assistenten, met een digitaal portaal als startpunt en waar nodig een thuisbezoek per bakfiets sluit goed aan bij de principes in ons advies Samenwerken aan passende zorg: de toekomst is nú, namelijk waardegedreven zorg, samen met en rondom de patiënt georganiseerd. Ook het thuisbezoek waar nodig draagt bij aan méér persoonsgerichte zorg, een onderdeel van onze verbeteragenda huisartsenzorg. We blijven dit initiatief zeker volgen en kijken uit naar de resultaten op de langere termijn.”
Gepubliceerd op 2 februari 2021